A versenyhétvége
Természetesen a NASCAR sem csak annyiból áll, hogy kigurulnak a pályára és tolják neki. A többi pályaversenyhez hasonlóan ebben az esetben is vannak a versenyt megelőző események. Ami kicsit meglepőbb, hogy ez már a pályán kívül is elkezdődik. Egy NASCAR verseny óriási dolog az USA-ban, sokan már napokkal előtte ott vannak, mindenféle programok, koncertek vannak és ennek a tetőfokán maga a verseny áll. Tudják hogy kell csinálni!
A pályán a versenyzők lehetőséget kapnak szabadedzésre, ennek ugyanaz a szerepe, mint pl. a Forma 1-ben. A versenyzők megismerkednek a pályával, a csapat beállítja az autót, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák. Na igen itt is be kell állítani gyakorlatilag mindent az autóban és ez ugyanúgy létfontosságú, mint bármelyik más versenyben. Ezt sokszor alulértékelik az emberek, pedig a versenyek egyik legfontosabb része és ugyan még nem volt részem ilyesmiben, de van egy olyan érzésem, hogy egyáltalán nem könnyű (a csapat és a versenyző tökéletes összhangjára van szükség).
A verseny előtti napon, általában pénteken megtartják az időmérő edzést. A versenyzők két kört kapnak, ez alatt kell fakítani. Aki a legjobb időt futotta megkapja a Coors Light Pole díjat és a megtisztelő első helyről kezdheti a versenyt, mögötte a többiek pedig az időmérőn futott idejüknek megfelelően szépen kettesével felsorakoznak (egymás kezét azért nem fogják meg). A rajt szimpla repülőrajt.
Drivers, start your engines!
És elszabadulnak a lóerők, elkezdődik a harc és a száguldás akár 600 mérföldön át (ami elég sok, ~965 km). A rajt valami elképesztő, mindig tapadok a tv-re, hogy jobban halljam. A verseny során döntő tényező a már korábban említett beállítás, ezen kívül a gumik (slick-eket használnak) és az üzemanyag, illetve ezeknek a cseréje/utántöltése, tehát a pit stop.
Amikor először néztem NASCAR-t a legnagyobb "újdonság" a pit stop volt, jópofa ahogy a boxba berobbanó kocsihoz szalad ki a csapat, de egyben egy kicsit ijesztő is. (pl. a szanaszét fröcskölő benzin, meg a kocsi előtt átfutó emberek) A tankolt üzemanyag mennyiségét értelemszerűen jól ki kell számolni, hogy elkerüljék a kellemetlen meglepetéseket, illetve a gumival lehet még ügyeskedni. Eldönthetik, hogy mind a 4-et lecserélik vagy csak egy oldalon, ezzel rövidítve a pit stopot ezzel esetleg elcsípve egy jobb helyet. Nem mindegy, mivel mindenki aki vezet legalább egy körön át kap egy bónusz pontot.
Pontozás
Ha már szóba került, lássuk a pontrendszert.
Hely | Pont | Hely | Pont | Hely | Pont | Hely | Pont | Hely | Pont |
1 | 43 | 11 | 33 | 21 | 23 | 31 | 13 | 41 | 3 |
2 | 42 | 12 | 32 | 22 | 22 | 32 | 12 | 42 | 2 |
3 | 41 | 13 | 31 | 23 | 21 | 33 | 11 | 43 | 1 |
4 | 40 | 14 | 30 | 24 | 20 | 34 | 10 | ||
5 | 39 | 15 | 29 | 25 | 19 | 35 | 9 | ||
6 | 38 | 16 | 28 | 26 | 18 | 36 | 8 | ||
7 | 37 | 17 | 27 | 27 | 17 | 37 | 7 | ||
8 | 36 | 18 | 26 | 28 | 16 | 38 | 6 | ||
9 | 35 | 19 | 25 | 29 | 15 | 39 | 5 | ||
10 | 34 | 20 | 24 | 30 | 14 | 40 | 4 |
Bónusz pont jár a vezetett kör mellett még annak aki a legtöbb kört vezette és 3 bónusz pont jár még annak aki megnyeri a versenyt. Maximum 48 pontot lehet szerezni egy versenyen.
forrás: nascar.com